top of page

Online marketing werkt niet


Marketing, het wordt in deze huidige tijd steeds belangrijker. Waarom? We bevinden ons steeds vaker en langer op allerlei digitale kanalen. Kijk maar eens naar je eigen gedrag. Je zult vast niet ontkennen dat je regelmatiger dan ooit informatie zoekt via je smartphone, tablet, laptop en/of desktop computer. En je wilt in deze zoektocht zo goed mogelijk geholpen worden. Datzelfde geldt ook voor jouw klanten. Wil je ze aan je organisatie binden dan moet je ervoor zorgen dat je relevant voor ze bent. Het is dus zaak om op de juiste momenten en op de juiste platformen toegevoegde waarde te bieden. Online marketing speelt hierin de absolute hoofdrol.

Afhaken

Helaas zie ik in de praktijk dat organisaties hun online marketing activiteiten ‘verkeerd’ of niet optimaal toepassen. Bijvoorbeeld geen juiste landingspagina’s achter online advertenties. Gevolg is dat klanten zelf moeten zoeken op de website van die organisatie. Met als resultaat dat die klant vroegtijdig afhaakt in het verkoopproces en waarschijnlijk niet meer terugkomt.

Kijk ons eens

Ook zie ik dat ondernemingen nog te veel product- of sales georiënteerd bezig zijn. Zij communiceren te veel vanuit zichzelf: ‘kijk eens wat een gaaf product wij voor jou hebben’ in plaats van meer aan te geven ‘wat het product voor de klant doet, wat heeft de klant er aan?’. Ook het gebruik van de social media kanalen (als die er al zijn) wordt niet optimaal ingezet. Er wordt te commercieel gecommuniceerd, te weinig gecommuniceerd of er worden alleen maar berichten gedeeld of geretweet. Klanten vinden je minder interessant. Oftewel: je bent niet relevant.

Door de bomen het bos niet zien

Een andere mis match die ik veel zie is dat er geen structuur in de marketinguitingen en activiteiten zit. Er worden veel ad hoc activiteiten gedaan, maar er zit geen plan van aanpak achter. Door de bomen wordt het bos niet meer gezien. Er is geen eenheid in de uitingen waardoor het voor klanten onduidelijk is wie je als organisatie bent, wat je wilt uitstralen en wat je uiteindelijk te bieden hebt.

Spotlight

Op deze manier werkt online marketing dus niet. Hoe dan wel? Te veel om in een paar zinnen uit te leggen. Maar bottom line is: zorg ervoor dat je kunt waarmaken wat je belooft. Zet je klant in de spotlight en breng ik kaart hoe je deze klant op zijn wenken gaat bedienen: welke informatie vindt hij interessant, waar zoekt hij deze, hoe wil hij dit tot zich krijgen. Met andere woorden wat is zijn customer journey en plan daar de marketingactiviteiten omheen. Breng structuur aan en zorg voor continuïteit. En ben daarin relevant. En vergeet vooral niet om ook de interne organisatie goed op te lijnen. Dat is belangrijk om de belofte die je de klant aan de voorkant maakt, ook daadwerkelijk aan de achterkant waar kunt maken. Bijvoorbeeld: vandaag besteld is morgen in huis. Betekent dan ook echt morgen en niet overmorgen.

Hulp nodig? Ik kom graag langs voor een kop koffie om jouw uitdagingen te bespreken. Je kunt mij bereiken via annemarie@uwmarketingregisseur.nl. Ondertussen werk ik als startende ondernemer hard door aan mijn eigen online marketing activiteiten. To be continued......

bottom of page