top of page

De beste online tactieken om van bezoekers betalende klanten te maken

Vandaag heb ik deelgenomen aan een webinar van Robert Jan Hendriks over de ‘7 ongebruikelijk SEO strategieën om razendsnel hoger in Google te komen’. Ik merk dat mijn klanten steeds vaker de vraag stellen hoe zij hoger in de Google rankings kunnen komen door Google Adwords campagnes in te zetten. Terwijl ik veel meer voorstander bent van organische ranking. Dat komt je geloofwaardigheid meer ten goede is mijn mening. En daarbij kost het veel minder geld, mits je het goed doet natuurlijk. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar dit webinar wat de tips van Robert Jan zijn om met search engine optimalisatie (SEO) hoger in Google terecht te komen.

"Per seconde vinden er 54.907 zoekopdrachten plaats in Google."

Tijdens het webinar kwam een aantal interessante cijfers naar voren die je helpen te begrijpen hoe je moet gaan denken om met inzet van SEO succesvol te zijn. De cijfers liegen er niet om en de potentie van SEO is enorm. Google is een van de grootste zoekmachines in Nederland en wordt het meest geraadpleegd om online informatie te vinden. Per seconde vinden er 54.907 zoekopdrachten plaats in Google. 70 procent van de bezoekers kijkt naar de eerst resultaten van zijn zoekopdracht. Sta je daar met je bedrijf niet tussen, dan ben je nagenoeg onzichtbaar voor die bezoeker en zal hij geen business met je doen. Oei! Zorg dus dat je gevonden wordt op de juiste zoektermen! Waarom? Nou lees hieronder maar wat SEO jouw business kan brengen:

  • klanten via SEO kost je 62% minder aan investeringsgeld dan traditionele marketing en zorgt voor 3x zoveel warme leads.

  • Het resultaat (conversie) is 6x hoger bij SEO dan klanten via online adverteren

  • Je bouwt enorm aan je online autoriteit en krijgt veel sneller een expert status in jouw markt.

Maar hoe ga je dat resultaat dan bereiken zonder allerlei technische implementaties te doen en dure SEO bureau’s in te schakelen? Een aantal tips van de SEO-koning himself.

  • Zorg voor onweerstaanbare titels en beschrijvingen

Zorg dat je met blogs antwoord geeft op mogelijke zoekopdrachten van je bezoeker. Het lijkt zo een open deur, maar de praktijk laat nog te vaak de saaie standaard titels zien die weinig pakkend zijn en aanzetten tot actie. VOORBEELD: Als een bezoeker bijvoorbeeld zoekt op , dan kom jij met een artikel: Je geeft antwoord op de zoekterm. En zo moet je ook gaan denken.

  • Claim het laaghangend fruit Ga je concurrentie verslaan in Google, door nu al op de stoel van je klant te gaan zitten en te bedenken wat de behoefte is die hij heeft, welke mogelijke zoektermen hij in Google zou intypen om tot jouw product te komen. En zorg dat je met content (bijvoorbeeld blogs) antwoord geeft op die vraag. En het mooie is, dat dit helemaal gratis is. Het kost je hooguit tijd om een goed to-the-point artikel te schrijven.

  • SEO is niet technisch Je hoeft geen technerd te zijn om SEO toe te passen, want het is echt helemaal niet zo technisch als veel experts laten voorkomen. Dus stop met investeren in dure technische seo audits, want uiteindelijk leveren die niet het gewenste resultaat op!

  • Focus eerst op de bezoeker en los zijn specifieke probleem op Dit is waar SEO om draait, ga op de stoel van je klant zitten. Waar heeft hij behoefte aan en hoe ga je hem bereiken met relevante content. Kijk maar eens naar je eigen online gedrag. Als je iets zoekt op Google dan wil je toch ook zo snel mogelijk resultaat hebben en niet urenlang zoeken en surfen. Dat wil jouw klant dus ook! Hoe gerichter je hem kan bedienen, hoe groter de kans dat hij een conversie (aankoop, download, inschrijving) doet op jouw website. De user experience op je website gaat enorm omhoog en je bounce percentage zal drastisch verlagen.

  • Voorkom keuzestress Herken je het: je gaat naar de supermarkt om een salade te halen en staat vervolgens voor een vitrine met tal van saladekeuzes. Vroeger had je een krop sla en dan kon je zelf mixen en matchen. Tegenwoordig heb je bladsla, rucola, gemengde sla, botersla etc. Kortom keuze stress, je weet niet wat je moet kiezen. Voorkom dit op je website. Less is more! En onthoud dat de titels en beschrijving super belangrijk zijn.

  • Boost je traffic met Facebook Ads Dagelijks zitten er bijna 6.8 miljoen Nederlanders op Facebook. Realiseer je dat het overgrote deel van jouw doelgroep ook op Facebook zit. Facebook wordt hiermee een verlengstuk voor jouw SEO-strategie. Ook hier geldt dat je relevant moet zijn. Opdringerige ‘wij van wc-eend’ advertenties zit niemand op te wachten en wekken alleen maar irritaties op. Facebook is een social media platform dus gedraag je ook sociaal, communiceer niet te zakelijk maar bijna zoals je met je eigen Facebook vrienden communiceert. Het is een ideaal platform om jouw content een extra boost te geven en zo meer mensen te bereiken en meer business te genereren. Een krachtig middel is Facebook advertising waarmee je voor weinig geld veel kan bereiken. Robert Jan gaf als voorbeeld zijn eigen ‘SEO cheatsheet campagne’ waarmee hij in 1 week tijd 22.000 mensen heeft bereikt en 657 nieuwe leads heeft gegenereerd tegen € 0,68 per lead.

  • Start met een SEO gameplan om hoger in Google te komen voor meer bezoekers en klanten SEO is niet iets wat je zo maar even doet. Het moet een solide fundament van je business gaan worden, als het ware in het DNA van je organisatie gaan zitten. Het vraagt om de juiste aandacht en kennis van je doelgroep en je product. Zorg dus voor een plan. Maak een content kalender waarmee je op regelmatige basis zorgt dat je inhaakt op actualiteiten, anticipeert op de behoeften van je doelgroep en vooral opvalt met titels en beschrijvingen. Los het probleem van je bezoeker op via relevante content en juiste call-to-actions door te informeren, inspireren en interacteren.

Dit lijken natuurlijk allemaal open deuren en dat zijn het ook wel. Maar het laat wel zien wat de kracht van content is en hoe je op een organische manier jouw ranking in Google kunt verhogen. Om het echte succes achter SEO te achterhalen volgt een betaalde training bij Robert Jan ‘De SEO Succes Formule’.

Content marketing is essentieel om jouw boodschap te verpakken in verhalen en te verspreiden. Wil je hierin succesvol zijn dan vraagt dat om creativiteit, planning en timing en vooral om regie van content. Dat is waar Uw Marketing Regisseur je bij kan helpen.

bottom of page